Zajęcia realizowane
w Zespole Szkół Technicznych w Nysie
w ramach projektu
„Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy”:
TEMAT 1 : Detal budowlany podstawą w doskonaleniu umiejętności murarskich i tynkarskich. Ćwiczenia doskonalące umiejętności czytania dokumentacji, planowania i wykonania na danym stanowisku prac murarskich i tynkarskich
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego: Szymon Fecko
Cel ogólny:
Kształtowanie umiejętności czytania rysunku technicznego, wykonywania pomiarów geodezyjnych oraz wykonywania robót murarskich i tynkarskich
Metody pracy:
Pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem, ćwiczenia praktyczne, wykład, pogadanka
Nowoczesne narzędzia ICT, wykorzystywane podczas zajęć:
Projektor, Internet, skaner
Narzędzia i sprzęt do robót murarsko – tynkarskich otrzymane w ramach projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy”
Tematy zajęć stacjonarnych:
- Pomiary wysokościowe w terenie – 6 godz.
- Pomiar wysokości muru względem poziomu „0” – 2 godz.
- Wykonanie narożnika muru z cegły pełnej – 4 godz.
- Wykonanie filarów międzyokiennych – 6 godz.
- Wykonanie połączenia muru z istniejącą ścianą – 4 godz.
- Tynkowanie wcześniej wymurowanego naroża – 4 godz.
- Tynkowanie filarów międzyokiennych – 4 godz.
TEMAT 2 : Ekobudownictwo kluczem do zrównoważonego rozwoju gospodarczego kraju
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego: Ewa Szablewska
Cel ogólny:
Poszerzenie wiedzy i nabycie umiejętności dotyczących tematyki z obszaru: ekobudownictwa, ekoenergii oraz recyklingu odpadów budowlanych w kontekście budownictwa zrównoważonego. Młodzież uczestnicząca w projekcie będzie mogła zapoznać się z nowoczesnym budownictwem energooszczędnym i pasywnym, systemami grzewczymi oraz wykorzystaniem odpadów budowlanych z recyklingu. Uczestnicy projektu będą mieli także możliwość zaznajomienia się z technologią wznoszenia budynków pasywnych, technologią docieplania ścian od zewnątrz i wewnątrz budynku a także dobrymi praktykami w zakresie rozwiązań wykorzystania surowców wtórnych w procesie budowania.
Metody pracy:
Podające, eksponujące, problemowe, aktywizujące
Nowoczesne narzędzia ICT, wykorzystywane podczas zajęć:
Urządzenia telekomunikacyjne i informatyczne niezbędne do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w formie elektronicznej z wykorzystaniem technik cyfrowych i narzędzi komunikacji elektronicznej, narzędzi do tworzenia projektów: Internet, komputer, projektor, narzędzia i aplikacje internetowe do wykonywania prezentacji, dokumentów, pokazów slajdów
Tematy zajęć stacjonarnych:
- Wprowadzenie do budownictwa energooszczędnego i pasywnego – 1 godz.
- Budownictwo a ochrona klimatu – 1 godz.
- Projektowanie domu energooszczędnego i pasywnego – 2 godz.
- Fundamenty i ściany – 2 godz.
- Strop i dach – 1 godz.
- Okna i drzwi – 1 godz.
- Mostki termiczne – 1 godz.
- Rozwiązania dotyczące wody i ścieków – 1 godz.
- Wentylacja i klimatyzacja – 1 godz.
- Koszty inwestycyjne związane z budownictwem energooszczędnym i pasywnym – 1 godz.
- Koszty eksploatacji budynku pasywnego – 1 godz.
- Aspekty prawne inwestycji obejmującej docieplenie budynku – 1 godz.
- Materiały wykorzystywane podczas dociepleń przegród budynku – 1 godz.
- Technologie dociepleń stosowane na zewnątrz budynku – 2 godz.
- Technologie dociepleń stosowane wewnątrz budynku – 2 godz.
- Systemy grzewcze – pompy ciepła – 2 godz.
- Systemy grzewcze – kolektory słoneczne – 2 godz.
- Systemy grzewcze – fermy wiatrowe – 2 godz.
- Charakterystyka odpadów remontowych – 1 godz.
- Recykling odpadów budowlanych w kontekście budownictwa zrównoważonego – 2 godz.
- Możliwości dofinansowania działań wykorzystujących surowce wtórne w procesie budowlanym – 1 godz.
- Dobre praktyki w zakresie rozwiązań wykorzystania surowców wtórnych w procesie budowlanym – 1 godz.
TEMAT 3 : Chemiczne pasje czyli jak poczuć „chemię” do chemii
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego: Magdalena Maria Broszkiewicz
Cele ogólne:
– kształtowanie umiejętności posługiwania się programem ChemSketch służącym do rysowania wzorów strukturalnych, obliczania parametrów molekularnych i tworzenia najróżniejszych rysunków chemicznych
– kształtowanie umiejętności konstruowania zadań chemicznych oraz formułowania wniosków i obserwacji
– kształtowanie nawyku ostrożnego obchodzenia się z substancjami i odczynnikami chemicznymi podczas wykonywania doświadczeń
– kształtowanie umiejętności logicznego i analitycznego myślenia
Metody pracy:
– praktyczna (eksperymentowanie uczniowskie – obserwowanie i wnioskowanie wykonywanie ćwiczeń w programie ChemSketch, konstruowanie zadań chemicznych)
– manualna (tworzenie wzoru wybranego związku organicznego)
– ilustracyjna (pokazy wykonywane przez nauczyciela, filmy dydaktyczne)
– problemowa
Nowoczesne narzędzia ICT, wykorzystywane podczas zajęć:
– komputery (do indywidualnej pracy uczniów – pracownia informatyczna), projektor, filmy edukacyjne, Internet, program edukacyjny ChemSketch, tablety (uczniowskie)
Tematy zajęć stacjonarnych:
- Zapoznanie uczniów z regulaminem pracowni chemicznej. Omówienie zasad bhp obowiązujących podczas wykonywania doświadczeń. Podział uczniów na zespoły doświadczalne. Charakterystyka przygotowanych odczynników chemicznych oraz sposobów utylizacji zużytych substancji – 1 godz.
- Omówienie zasad konstruowania doświadczeń chemicznych, obserwowania i wnioskowania na podstawie pokazu ćwiczenia. Charakterystyka dziennika laboratoryjnego – 2 godz.
- Wprowadzenie do przygotowanych dla uczniów doświadczeń – „Kolorowa chemia” (określanie pH substancji w oparciu o różne indykatory). Badanie odczynu przygotowanych przez uczniów mieszanin – 5 godz.
- Zadania logchem – ćwiczenia w rozwiązywaniu i konstruowaniu zadań typu logchem. Praca z komputerem – 3 godz.
- Zadania analogchem – ćwiczenia w rozwiązywaniu i konstruowaniu zadań typu analogchem. Praca z komputerem – 3 godz.
- Zadania chemograf – ćwiczenia w rozwiązywaniu i konstruowaniu zadań typu chemograf. Praca z komputerem – 3 godz.
- Wprowadzenie do przygotowanych dla uczniów doświadczeń – „Identyfikacja podstawowych związków organicznych”. Określanie właściwości fizycznych i chemicznych jedno i wielofunkcyjnych pochodnych węglowodorów. Prowadzenie dziennika laboratoryjnego – 5 godz.
- Charakterystyka programu ChemSketch – 1 godz.
- Rysowanie wzorów chemicznych dowolnych 2 związków organicznych i 1 związku nieorganicznego. Wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji o wybranych związkach (praca indywidualna) – 4 godz.
- Przestrzenne modelowanie 1 wybranego związku przy użyciu materiałów plastycznych (praca indywidualna) – 2 godz.
- Podsumowanie zajęć – (obserwacje i wnioski uczniów – sprawdzanie treści zeszytów laboratoryjnych, modele chemiczne, przesłane na maila zapisy struktur związków i ich charakterystyk) – 1 godz.
TEMAT 4 : Język angielski kluczem sukcesu w osiągnięciu wymarzonego zawodu
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego: Dawid Kubica
Cel ogólny:
Nauka słownictwa, zwrotów i dialogów niezbędnych w pracy za granicą
Metody pracy:
Metoda komunikacyjna, podająca, praktycznego działania i aktywizująca ucznia
Nowoczesne narzędzia ICT, wykorzystywane podczas zajęć:
Komputer z odpowiednim oprogramowaniem, tablica interaktywna, odtwarzacz CD/MP3
Tematy zajęć stacjonarnych:
- Praktyczne słownictwo i dialogi – 5 godz.
- Wzory listów i dokumentów – pisanie CV i listu motywacyjnego – 5 godz.
- Rozumienie ze słuchu – nagrania „native speakerów” – 5 godz.
- Praca za granicą w Wielkiej Brytanii i Irlandii – informacje ogólne – 5 godz.
- Ćwiczenia audiowizualne, tłumaczenia – 5 godz.
Realizacja nagrań dla zespołów muzycznych i solistów w studio nagrań RCRE w Opolu
9 grudnia 2014r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach w studiu nagrań mieszczącym się w Regionalnym Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu.
Zajęcia odbywały się w ramach projektu ” Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy” i pozwalały rozwijać obok kompetencji zawodowych pasje i talenty muzyczne. Opiekę nad uczniami sprawował zawodowy akustyk estradowy, który uczył obycia z mikrofonem , profesjonalnymi urządzeniami do nagrywania i miksowania muzyki. Pobyt w studiu zakończył się nagraniem dema piosenek wykonywanych przez uczestników.
TEMAT 5: Projektowanie współczesnych terenów zieleni z wykorzystaniem metod manualnych i programów do projektowania.
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego: Katarzyna Gan
Cel ogólny:
Wykreowanie w uczniach umiejętności wykorzystania swoich predyspozycji rysunkowych w celach projektowych, a także obsługi programów do projektowania terenów zieleni.
Metody pracy:
Metoda projektu, zajęcia praktyczne
Nowoczesne narzędzia ICT, wykorzystywane podczas zajęć:
Komputer: strony internetowe, programy do projektowania, prezentacja multimedialna; projektor; drukarka
Tematy zajęć stacjonarnych:
- Projekt koncepcyjny obsadzenia kwietnika dywanowego przy sanatorium na wiosnę, lato i jesień. Projekt w technice rysunkowej i komputerowej – 3 godz.
- Wykonanie schematu założenia kwietnika i jego pielęgnacji – 2 godz.
- Projekt koncepcyjny rabaty w cieniu przy urzędzie użyteczności publicznej z zastosowaniem roślin o dekoracyjnych liściach. Projekt w technice rysunkowej i komputerowej – 3 godz.
- Wykonanie schematu założenia rabaty oraz jej pielęgnacji – 2 godz.
- Projekt koncepcyjny rabaty w słońcu przy drodze osiedlowej z zastosowaniem roślin ozdobnych z kwiatów. Projekt w technice rysunkowej i komputerowej – 3 godz.
- Wykonanie schematu założenia rabaty oraz jej pielęgnacji – 2 godz.
- Projekt koncepcyjny ogrodu wrzosowego/ogrodu skalnego – 3 godz.
- Wykonanie schematu założenia ogrodu specjalnego i jego pielęgnacji. Projekt w technice rysunkowej i komputerowej – 2 godz.
- Projekt koncepcyjny zagospodarowania bulwaru/promenady z wykorzystaniem drzew i krzewów – 3 godz.
- Wykonanie schematu założenia terenu zieleni z wykorzystaniem drzew i krzewów i ich pielęgnacji w pierwszych latach po posadzeniu. Projekt w technice rysunkowej i komputerowej 2 godz.
- Projekt murku oporowego o konstrukcji suchej wzmacnianej/z cegieł w programie AutoCAD– 2 godz.
- Wykonanie schematu budowy murku oporowego – 1 godz.
- Projekt nawierzchni żwirowej na glebie ciężkiej/brukowej z kostki kamiennej w programie AutoCAD – 1 godz.
- Wykonanie schematu budowy nawierzchni – 1 godz.
TEMAT 6: Zasady autoprezentacji z wykorzystaniem umiejętności z zakresu kultury języka oraz kreowania wizerunku.
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego: Jolanta Kręcichwost.
Cel ogólny:
Kształtowanie umiejętności kreowania wizerunku, radzenia sobie ze stresem, w zakresie autoprezentacji
Metody pracy:
Metoda warsztatowa z elementami wykładu
Nowoczesne narzędzia ICT, wykorzystywane podczas zajęć:
Tablica interaktywna, projektor multimedialny, kamera, urządzenie do nagrywania
Tematy zajęć stacjonarnych:
- Kreatywność, wykorzystanie wyobraźni – 2 godz.
- Aktywne słuchanie – 2 godz.
- Odkrywanie możliwości głosu – 4 godz.
- Wykorzystywanie mowy ciała, okazywanie spokoju – 2 godz.
- Nawiązywanie kontaktu ze słuchaczami – 4 godz.
- Interpretacja – 8 godz.
- Improwizacja – 4 godz.
- Krytyczna analiza – 2 godz.
- Wizerunek mówcy – 2 godz.
TEMAT 7: Kosztorysowanie kluczem do realnego spojrzenia na inwestycję budowlaną.
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego: Jolanta Pawełek
Cel ogólny:
Pozyskanie wiedzy z zasad sporządzania kosztorysów budowlanych, opanowanie obsługi programu NormaPro w stopniu umożliwiającym samodzielne rozwiązywanie zagadnień kosztorysowych.
Metody pracy:
Zajęcia warsztatowe z elementami wykładu
Nowoczesne narzędzia ICT, wykorzystywane podczas zajęć:
Komputer, projektor multimedialny
Tematy zajęć stacjonarnych:
- Zakładanie nowego kosztorysu. Formuła ceny kosztorysowej. Baza normatywna nakładów rzeczowych – 6 godz.
- Zasady przedmiarowania robót budowlanych. Przedmiar/ obmiar robót- wprowadzanie pozycji, opisywanie pozycji przedmiarowych, odwołania, sumy częściowe – 6 godz.
- Składniki kalkulacyjne ceny kosztorysowej. Widoki i możliwości dopasowania do swoich potrzeb. Sporządzanie kopii awaryjnych – 6 godz.
- Katalogi norm- posługiwanie się bazą katalogową norm, budowa katalogów, wyszukiwanie pozycji, wstawianie pozycji do kosztorysów lub przedmiarów – 6 godz.
- Działy kosztorysu- tworzenie i modyfikacja. Bazy cenowe. Podsumowanie kosztorysu- tabela narzutów, modyfikacja kosztów – 6 godz.
Temat 8: „Wizualizacja przestrzeni wnętrz krajobrazowych oraz małych założeń ogrodowych
TYTUŁ ZAJĘĆ: „Wizualizacja przestrzeni wnętrz krajobrazowych oraz małych założeń ogrodowych.”
Scenariusz zajęć pozalekcyjnych dla uczniów
(20 godz. stacjonarnych)
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych w Nysie
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego: Ewa Matras
Cel ogólny:
Nabycie umiejętności przedstawiania formy przestrzennej kompozycji wnętrza krajobrazowego oraz umiejętności doboru metody jego wizualizacji względem rodzaju wnętrza i jego wielkości.
Metody pracy:
- metoda asymilacji wiedzy- wykład konwersatoryjny;
- metoda eksponująca- pokaz;
- ćwiczenia praktyczne;
- metoda stolików eksperckich;
Nowoczesne narzędzia ICT, wykorzystywane podczas zajęć:
Komputery z dostępem do Internetu, rzutnik multimedialny, skaner, drukarka
Tematy zajęć stacjonarnych:
- Rodzaje wnętrz i ich konstrukcja przestrzenna (analiza przykładowych wnętrz). 2 godz
- Rodzaje wizualizacji przestrzennej wnętrza. 2 godz
- Konstrukcja widoku aksonometrycznego. 3 godz
- Konstrukcja przestrzeni w perspektywie. 3 godz
- Zagadnienia proporcji wnętrza z uwzględnieniem wielkości ciała człowieka. 3 godz
- Projekt „zielonego“ wnętrza przestrzeni publicznej w mieście – wizualizacja przestrzeni wnętrza. 6 godz
- Prezentacja wykonanych projektów. 1 godz